Reklamní strategie ministerstva průmyslu se v roce 2015 radikálně změnila. Začalo využívat téměř výhradně Parlamentní listy, portál kritizovaný za to, že poskytuje prostor prokremelsky orientované dezinformační kampani a že šířením fám či zjevných nepravd manipuluje s veřejností.

Zatímco ještě v roce 2014 ke své reklamě používalo různá média – rádio Impuls, deník E15, Hospodářské noviny, Deník a týdeník Euro –, v následujících dvou letech to byly pouze Parlamentní listy (v roce 2015 jim ministerstvo poslalo asi 387 tisíc, v roce 2016 zhruba 302 tisíc korun). Kromě průmyslu si reklamu na tomto serveru zaplatila v letech 2015 až 2017 také ministerstva školství a zdravotnictví. Tehdejší ředitel odboru komunikace resortu zdravotnictví Jan Štoll říká, že především šlo o „logickou reakci“ na fakt, že lídr hnutí ANO Andrej Babiš vlastnil vydavatelství Mafra (více v textu Kdo také platí Parlamentní listy).

Stěžejní reklamní platformou zůstaly Parlamentní listy pro průmysl i v roce 2017. Tehdy opět ministerstvo využilo také služeb deníku E15 a oslovilo i dvě nová média – The Business Soirée a Zpravodaj komory SNS (pro hospodářskou spolupráci se státy bývalého Sovětského svazu).

The Business Soirée vydává společnost Despierto spisovatelky Šárky Zmátlíkové, její poslední publikovaná kniha se jmenuje Padesát odstínů růžové. Ministerstvo tomuto magazínu poslalo více než sto tisíc korun. Nedávno v Business Soirée vyšel PR rozhovor s novým čínským ředitelem firmy Huawei pro Česko Willi Songem „o aktuálních otázkách a výhledech firmy“.

Nejvíc peněz (14,9 milionu korun) dalo ministerstvo agentuře Knowlimits v roce 2016 za kampaň propagující „průkaz energetické náročnosti budov“. Tato koncepce má snížit spotřebu energií a emise oxidu siřičitého a je povinná pro nově stavěné prostory i rekonstrukci větších budov.

Agenturu Knowlimits proslavily právě veřejné zakázky, například nákup mediálního prostoru pro Českou poštu, spolupráce se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou či propagace značky Klasa. Jejím většinovým akcionářem je Jan Vidím, syn bývalého poslance ODS. Policie loni vyšetřovala manažery z Knowlimits a z další se státem spolupracující agentury Dorland (stala se známou díky kampani Ryba domácí pro ministerstvo zemědělství), o které jsme psali. Policie manažery obvinila z daňových podvodů.

*V kruhovém grafu nejsou zohledněny:  propagace MPO – China International Import Expo za téměř 60 tisíc v roce 2018, mediální kampaně PENB za 14,9 milionu korun (2016) a Národní politika kvality – 1, 8 milionu korun (2017), pracovní nabídky za 35 tisíc a propagace na Facebooku za necelých pět tisíc.